Péntek
2017-12-15
11:25 AM
Üdvözöllek Vendég
RSS
 
Az én bio-honlapom
Főoldal Regisztráció Belépés
Blog »
Honlap-menü

Statisztika

Online összesen: 1
Vendégek: 1
Felhasználók: 0

Főoldal » 2011 » Május » 12 » „AZ VAGY, AMIT MEGESZEL …”
7:45 PM
„AZ VAGY, AMIT MEGESZEL …”
Az egészséges táplálkozás ABC-je

Visszamehetünk a történelemben is, mert az egészséges táplálkozás ismereteit generációk adták tovább. Nem is annyira tudományos, mint tapasztalati ismeretek voltak ezek. Mit termesszünk a házi kertben, mit lehet eltenni télire, stb. Eme „európai” ismereteket lassacskán kezdik komolyan venni az USA-ban is. Coca-cola és Mc.Donald’s ide-oda, amerikai tudományos vizsgálatok igazolták, hogy az „öreg Európa” ízlése volt a jó! Csak kivonatosan szeretném itt ismertetni eme megállapításokat. (Hiszen könyvtárnyi irodalma van a témának.)

BROKKOLI (Rák, húgyúti fertőzések, csontritkulás, megfázások ellen) A brokkoli az első számú rákellenes zöldség. Egy adagja (200 g) fedezi a napi C-vitamin-szükségletet is. Fogyasszuk nyersen vagy csak enyhén pároljuk, így megmaradnak értékes hatóanyagai!

BORSÓ (Magas koleszterinszint, fáradtság ellen) Egy adag főtt borsó (150 g) fedezi a napi vasszükségletet és a szükséges rostanyagok ötödét. Csak rövid ideig pároljuk!

BURGONYA (Idegesség, húgyúti fertőzések, megfázások ellen) Fogyasszunk gyakran burgonyát köretként! Már két közepes nagyságú burgonya (200 g) fedezi a napi káliumszükséglet felét. Héjában főzzük meg a kálium és a vitaminok miatt!

FOKHAGYMA (Megfázások, gombás fertőzés, trombózis, infarktus, hasi görcsök, köhögés, hörghurut ellen) A fokhagyma nyersen hatékonyabb, mint főzve - a friss gerezdeket olajban is eltehetjük. A fokhagymát köhögés esetén régi háziszerként is alkalmazhatjuk: préseljünk szét egy gerezd fokhagymát, és adjunk hozzá egy-egy evőkanál citromlevet és mézet!

HAGYMA (Érelmeszesedés, trombózis, megfázások ellen) Minél többet fogyasztunk belőle, annál jobb! Lehetőleg nyersen együk, vagy csak enyhén pároljuk. Jó háziszer rekedtség esetén: aprítsuk fel a hagymát, és három evőkanál mézzel főzzünk szirupot belőle! 3x4 teáskanálnyi mennyiséget fogyasszunk a tünetek enyhüléséig!

KARALÁBÉ (Csontritkulás, megfázások, rák ellen) Nyersen fogyasszuk! Egy közepes nagyságú karalábé fedezi napi C-vitamin-szükségletünket. A kisebb zsenge leveleket is együk meg, mert nagyon magas az ásványianyag-tartalmuk!
KÁPOSZTA (Rák, székrekedés, teltségérzet, gyomorégés, böfögés ellen) Negyed fej káposzta fedezi a napi C-vitamin-szükségletet. Zsiradékkal készítsük! Külső leveleit és a torzsát magas nitrát- és ólomtartalma miatt ne fogyasszuk! (A káposztát gyakran az utak mentén termelik)

KUKORICA (Stressz, vérszegénység, fáradtság ellen) A kukorica csodálatos energiapótló, gazdag szénhidrátokban és fehérjében, 100 g-ja már fedezi a napi vasszükséglet felét - a konzervkukoricáé is!

PAPRIKA (Sejtkárosodás, székrekedés ellen) Magas C-vitamin-tartalma miatt megfázások esetén részesítsük előnyben a paprikát! Egy közepesen nagy pirospaprika a felnőtt szervezet napi C-vitamin-szükségletének 2-3-szorosát tartalmazza.

PARADICSOM (Étvágytalanság, érelmeszesedés, magas vérnyomás, daganat ellen) Két közepes nagyságú paradicsom fedezi a napi káliumszükséglet ötödét. Savtartalma érettségével arányosan nő, ezért az igazán érett paradicsomokat részesítsük előnyben!

PETREZSELYEM (Fáradtság, megfázások, fertőzések, étvágytalanság ellen) Igaz, hogy 100 g petrezselyem 170 mg C-vitamint tartalmaz, ehhez azonban három csokrot is el kell fogyasztani belőle! Használjuk a petrezselymet gyakrabban fűszerként!

RETEK (Rák, székrekedés ellen) Nyersen fogyasszuk snackként, két étkezés között! Ahhoz, hogy friss maradjon, nedvesítsük be, és zacskóba téve tartsuk a hűtőszekrényben!

SÁRGARÉPA (A bőr szerkezeti sérülései, éjszakai vakság, székrekedés, megfázások ellen) Egy-két sárgarépa - nyersen vagy párolva - fedezi a napi béta-karotin-szükségletet. A sárgarépát aprítsuk fel, és csak röviden pároljuk tejben vagy zsiradékban!

SPENÓT (Sejtkárosodás, szív- és keringési panaszok, stressz, megfázások ellen) Egy adag spenót (200 g) fedezi a napi káliumszükséglet felét. Mindig kevés zsiradékkal készítsük! A spenótot sohase melegítsük, mert ez által rákkeltő anyagok keletkezhetnek benne!!!

ZELLER (Székrekedés, sejtkárosodás, magas vérnyomás ellen) A zellergumónál jobb a zeller szára - sok káliumot tartalmaz. Egy adagja (150 g) fedezi a napi szükséglet negyedét. A legjobb, ha nyersen fogyasztjuk valamilyen olajat is tartalmazó szósszal. Kalóriaszegény.

A szakemberek szerint naponta 5 adag zöldséget és gyümölcsöt kellene elfogyasztanunk - felét nyersen! A helyes tárolás: a vitaminok érzékenyek a fényre és a levegőre, ezért a zöldséget mindig sötét helyen, jól becsomagolva tároljuk! A helyes elkészítés: csak mosás után aprítsuk fel, és hamarosan fogyasszuk is el. (A vágási felületeken vesznek el leginkább az értékes alkotóelemek.) Lehetőleg szezonális zöldségeket fogyasszunk, mert azokat éretten szedték le, és ekkor vannak tele az egészségünket támogató anyagokkal. Jól tárolhatók a zöldségek mélyhűtőben, hatóanyagaik nem vesznek el. (Kenyér is tárolható így, s felmelegítve friss marad - tessék kipróbálni!)

Egy kis kiegészítés: Hiányzik a felsorolásból a cékla. Amerikában ugyanis nem ismerik (de van avokádójuk), Németországban sem ismerik mindenütt (de van rebarbarájuk). Pedig ha tudnák, hogy a cékla mennyire gazdag életfontosságú ásványi anyagokban (kálium, nátrium, magnézium, kalcium, foszfor) és vitaminokban (B1, B2, C), még a színező anyaga is igen hasznos. Kárpátalján sokféle ételt készítenek belőle. Nagyon népszerű a cékla főzelék, magam is gyakran készítem. Szereti az egész család is. Tessék kipróbálni!
(Megfőzzük héjában, megpucoljuk, sárgarépa reszelőn lereszeljük, pici sóval és tejszínes habarással készre főzzük.)

               Rusznyák Klára         
                (Kárpátalja) 


        

http://biokert.uw.hu/

Megtekintések száma: 751 | Hozzáadta:: gyunyika | Helyezés: 0.0/0
Belépés

Keresés

Naptár
«  Május 2011  »
HKSzeCsPSzoV
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031

Mentett bejegyzések

Barátaink:
  • Honlap létrehozása
  • Ingyenes online játékok
  • Online Munkaasztal
  • Oktató videók
  • uCoz Rajongók Oldala