Csütörtök
2017-11-23
5:30 PM
Üdvözöllek Vendég
RSS
 
Az én bio-honlapom
Főoldal Regisztráció Belépés
Bio-konyha »
Honlap-menü

Statisztika

Online összesen: 1
Vendégek: 1
Felhasználók: 0

Biokonyha.



Receptek a biotermékek felhasználásával.

Biomüzli:

A híres svájci orvos, dr. Bircher-Benner elégedetten mosolyoghat odafönn, hiszen az általa szorgalmazott élelmiszer-kategória egyre nagyobb karriert fut be világszerte.

Se szeri, se száma a megszámlálhatatlan fantázianévvel ellátott, különleges receptek alapján kevert müzliféléknek, amelyeknek java része Európa nyugatabbra eső területein ma már biominőségben áll rendelkezésre. Nálunk egyelőre más a helyzet. A zöm a hagyományos vegyszeres mezőgazdaság termékeit dolgozza fel, így azután eleve kérdéses az ilyen müzli egészségjavító hatása.

Örvendetes módon azonban az eddigi abszolút hiány után megjelentek Magyarországon is a biomüzlik, mégpedig több gyártótól, illetve forgalmazótól. Igaz, hogy importanyagból, meglehetősen borsos áron, de legalább minőségi kivitelben és összetételben.

A müzli mint gyűjtőfogalom ma már további pontosításra szorul, hiszen a gyártók nem csupán ízlés szerint csoportosítják és állítják össze különféle csomagjaikat, hanem az adott müzlikategória speciális táplálkozás-élettani hatásait is szem előtt tartva. Így elérték, hogy bizonyos csoportok az éppen rájuk szabott müzlit kaphassák a boltokban.

Bázismüzlik (alapmüzlik): klasszikus összeállítású, főleg pelyhekből álló, kevés magvat tartalmazó energiaszegény müzli-összeállítás. Kiválóan alkalmas arra, hogy mindenki saját elképzelése szerint gazdagítsa.

Gyümölcsmüzlik: magas C-vitamin tartalmúak, hiszen a felhasznált gyümölcs fagyasztva-szárított kivitelben készül, mely megőrzi a gyümölcs szinte teljes vitaminkészletét. Téli időszakban kifejezetten előnyös, továbbá B6-vitamin tartalmánál fogva a fehérje-anyagcserét is stimulálja. A gyümölcstartalom a teljesmag-pelyhekkel együtt elősegíti a sejtek stabilitását.

Diós-mogyorós müzlik: magas E-vitamin tartalmuk megköveti a szabad gyököket, sejtvédő funkcióján túl előnyösen befolyásolja a bőr feszességét, simaságát. A diós-mogyorós müzlikhez csírákat is adagolnak, a fenti cél elérése érdekében. Igaz, így egy kicsit hamarabb avasodik. Káliumtartalma enzimaktiváló hatású, míg a magas telítetlen zsírsav-hányad előnyösen befolyásolja a vérnyomást és a koleszterinszintet.

Pirított müzlik: melyeket az angol szóhasználat crunchynak nevez. Magyarul ropogós. Azért ropogós, mert a müzlialkotókat jó minőségű növényi olajon kissé megpirítják, majd forrón mézzel vagy gabonasziruppal átvonják. Az ilyen összeállítású müzli azon túl, hogy élvezetes rágcsálnivaló, karotin-, E-vitamin-, A-vitamintartalmú, és az energiaellátást is kiegyenlítetten biztosítja. A méz, a pelyhek és az ilyen típusú müzlikben gyakran alkalmazott kókusz magas foszfortartalma a csontrendszert támogatja. Európa más országaiban népszerűbb, mint nálunk.

Csokis müzlik: a hagyományos müzlik nagy slágere. A biomüzlik között is fontos a szerepe, habár a kakaó még mindig tartja vezető helyét. A csokis müzli borongós hangulatban jó kedvre derít, energiát ad. Káliumhiány esetén előnyös.

Csicsókás müzlik: vadonatúj kategória. Több müzligyártó slágerterméke. A csicsóka kedvező élettani hatása nem csupán a cukorbetegek esetében nyilvánvaló, hanem mindenkinél, akinél fontos a kalciumbevitel, a foszforforrás. Inzulintartalma a cukorbetegek számára fontos.

A csicsóka is tartalmaz E-vitamint, amely így a diófélékkel együtt komplettírozva jelenik meg.

Macimüzlik: találó fogalmi meghatározás, hiszen mit is szeret a maci? Málnát és mézet. Nos, a müzlimacik szinte mindegyike tartalmaz málnát és egyéb erdei gyümölcsöket, melyeknek a már említett C-vitaminon kívül magas a kálium- és a B1-, B2-, B6-vitamin komponense. A méz a szervezet cukorháztartását kedvezőbben befolyásolja, mint a répa vagy nádcukor. Cukorbetegek lehetőleg ne fogyasszanak macimüzlit.

A müzlik alapjait képező gabonapelyhek általánosságban felerősítik a szervezet ásványianyag-háztartását, hiszen bőséges mennyiségben látják el a sejteket ásványi anyagokkal (kalcium, magnézium, foszfor, nátrium, kálium), ugyanakkor ballasztanyagaik az emésztés befolyásolása révén a fentebb említett speciális hatásmechanizmusok zavartalan lefolyását is elősegítik. Kúrákhoz javasolhatóak a célzott müzlitípusok, egészséges ember azonban jól teszi, ha pillanatnyi ízlés szerint és váltogatva fogyasztja azokat.

Itt is nagyon fontos, hogy az ellenőrzött ökológiai gazdálkodásból származó termékeket mindig részesítsük előnyben, és ne hagyjuk becsapni magunkat a műaromákkal feljavított olcsóbb portékáktól. Az olyan butaságoktól pedig feltétlenül óvakodjunk, ahol teljes kiőrlésű müzlit hirdetnek, ami nonszensz, hiszen a müzlialapanyagokat nem őrlik (akkor liszt lenne belőlük), hanem lapítják.

Sütemény sütés nélkül.

Csak az olvassa el ezt az írást, aki szereti felhasználni a maradékot, és nem szereti megfőzni az élő ételt. Ezt a kettőt egyesíti az én találmányom, az élő almáspite.

Kell hozzá egy adag száraz kenyér vagy kifli, vagy zsemle – netán kalács. Ez lehet most kivételesen fehér is, mert sütemény lesz belőle.

De először kétszersült lesz, mert ujjnyi vastag csíkokra vágva megpirítjuk sütőben vagy kenyérpirítóban. Akinek goffrisütője van, az még jobb, abban is sütheti. Az alap már készen van, meleg is, mert megsült.

Egy icipici vajjal vagy olajjal megkenhetjük, és rátesszük a tölteléket, de most nem két tészta közé, csak a tetejére.

Almát reszelünk a négyoldalú reszelő durvább oldalán. Egy kevés citromlevet cseppenthetünk rá, ha fehéren akarjuk tartani. Ha nem fontos, hogy fehér legyen, hagyjuk megbarnulni, pár perc elég hozzá. Keverjünk bele ugyanannyi pattogatott amarántot, mint az alma volt. Esetleg egy kávéskanálnyi mézet, ha az alma savanykás lenne. Adhatunk hozzá két evőkanálnyi zsemlemorzsát, ha túlságosan leveses. Keverhetünk bele darált szezámmagot vagy darált napraforgómagot. Adhatunk hozzá őrölt gyömbért, késhegynyi fahéjat. Terítsük a masszát a pirított szeletekre, díszítsük a tetejét dióval, tökmaggal, mogyoróval vagy mosott, áztatott mazsolával.

Tegyük vissza a sütőbe vagy pirítóba az egészet, hogy egy kicsit melegedjen. De csak egy kicsit! Ne menjen tönkre az élő alma. Reszelt nyers tökkel-mákkal ugyanígy elkészíthetjük, az összes rétestöltelék használható rá. Csak nem sütjük, és pillanatok alatt készen van.

Birs másképpen

A birs nyákoldó, nyugtató hatású,  télen szinte mindennap kellene ennünk, annyira hasznos az ízületeinknek. De nem agyoncukrozott kompótnak és birssajtnak. Csak ezt a két formáját ismerjük, ha egyáltalán esszük. Pedig nagyon finom tud lenni magában megsütve is. Szeleteljük ujjnyi vastagra a darabokat, és ha nagyon nehéz már a közepét fölvagdalni, hagyjuk egyben, főzzük meg a csumákat egy kevés lében, ízesítsük egy kis fahéjjal, és igyuk meg a levet édesítés nélkül. A szeleteket tegyük tepsibe, de tehetjük lábosba vagy a régi kis party-grill sütőbe, aki olyan gazdag, hogy van még neki az átkos időkből ez az olcsó és praktikus szerkentyű. Süssük meg a szeleteket szép aranybarnára, az alja karamellás legyen, a teteje puha. Esetleg kell alá egy kis víz, attól függ mennyire leveses a birs. Vágott vagy darált mandula, dió, tökmag, napraforgómag, szezámmag – mind jó a tetejére. A hedonisták csurgathatnak rá a végén, ha megsült, egy icipici mézet is. Ha viszont csak apróra vágjuk, és héjastul megfőzzük levében, cukor nélkül, a főtt darabokat hozzákeverhetjük párolt zöldséghez. Például sárgarépával, vékonyra gyalult zellerrel pár percig kevés vízzel párolva, apróra vágott nyers hagymával, egy kiskanál hidegen sajtolt olajjal nagyon jól ízesíthető a főtt birs. Illenek egymáshoz az ízeik, ha egyszer valaki kipróbálja nem bánja meg.

Almás céklasaláta joghurttal ,

cékla600g

alma400-500g

olaj0.02l

Só tengeri8-10g

joghurt natur0.4l

A céklát és az almát vékonyra vágjuk és összekeverjük. Sózzuk, hozzáadjuk az olajat, a joghurtot és összekeverjük. Aki szereti citromot is csepegtethet bele.

Meg egy kis adalék.

Fűrészport eszünk, amikor az eper ízét érezzük
2007. október 12., péntek 11:52 InfoRádió

Több százezer tonna mesterséges adalékanyagot használnak fel évente az élelmiszergyártás során az Európai Unióban. A szám első hallásra meglepő, de annak tudatában, hogy a világon például mennyi gyümölcs terem, látni leeht, hogy az egy ország szükségleteit sem fedezné.
Az élelmiszeripar boszorkánykonyháiban ma már gyakorlatilag bármilyen íz, szín, forma előállítható, amilyet csak a megrendelő kér - mondta az InfoRádiónak a Biokosár ökomagazin felelős szerkesztője.
Frühwald Ferenc közölte:az Európai Unióban évente körülbelül 170 ezer tonna iparilag előállított aromát használnak fel a joghurttól a gyümölcsteán, a készételkonzerveken át a különböző cukorkákig mindenben.
Hozzátette: ijesztő, hogy az ízfokozó nátrium-glutamátból is 95 ezer tonnányit használnak fel pusztán azért, hogy a gyártók minél magasabbra tudják tenni az ízlelési ingerküszöböt.
A gyenge minőségű szőlőből készült lőrét boraromával javítják fel: ebből négy gramm elegendő száz liter borhoz, évente mégis több ezer tonnát használnak fel belőle világszerte - mondta a Biokosár felelős szerkesztője.
A ropogós fehér kenyérnek sem csak a természettől fogva van jó illata: fehérkenyérhéj-aromát lehet hozzáadni - fűzte hozzá.
Ugyanez a helyzet a joghurtokkal is. Ezeknél mogyoró- és eperaromából használnak nagyon sokat. "Az eladott joghurtoknak minden második darabja eper ízű, hát ennyi eper a világon nincsen" - mondta az ökomagazin felelős szerkesztője.És igaza van: a statisztika szerint a világ teljes epertermése az amerikai szükséglet mindössze 5 százalékát elégítené ki.Már az átlagfogyasztó is tudja, hogy az eper ízesítés egy trópusi fa fűrészporából készült. "




Belépés

Keresés

Naptár
«  November 2017  »
HKSzeCsPSzoV
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930

Mentett bejegyzések

Barátaink:
  • Honlap létrehozása
  • Ingyenes online játékok
  • Online Munkaasztal
  • Oktató videók
  • uCoz Rajongók Oldala